fredag 30 oktober 2009

Örter




Det finns fortfarande örter kvar i trädgården, fastän en del börjar se lite hängiga ut. I en fransk kokbok hittade jag receptet på Beurre maître d´hôtel, som jag tycker smakar gott även på ostmackan, även om det egentligen är tänkt att lägga på en bit grillat kött.

Beurre maître d´hôtel

250 g mjukt smör
1 knippe persilja
bladen från en kvist dragon
2-3 vitlöksklyftor
1 schalottlök (eller motsvarande mängd gul lök)
salt och peppar

Hacka örter och lök fint och arbeta in dem i smöret. Dela smöret i tre delar och forma varje del i plastfolie till en tjock rulle, ifall örtsmöret ska frysas in och användas till grillbitar senare.


Det såg faktiskt ut som om koriandern inte skulle hinna mogna i år, men igår såg jag att den var färdig för skörd.

Ett annat örtrecept som jag tänkte använda mig av idag, är citronörtskaka. Tidigare i år har jag samlat citronmeliss och citrontimjan, finhackat och blandat med socker (som efter torkning fick köras igen i maskinen, eftersom det klumpade). I det här receptet ska just sådant socker användas. Det blir ingen bild med den fina prickiga snittytan, eftersom kakan kommer att serveras när jag inte är med.

Citronörtskaka

250 g smör smälts och får svalna.
200 g citronörtssocker vispas skummigt med smöret.
4 ägg tillsätts och vispas i.
300 g mjöl och två tsk bakpulver blandas i.

Gräddas 50 min. i smord form. Ugnstemperatur 180 grader. Låt den stå 10 min. innan den stjälps ur formen. Gör små hål med en träpinne och droppa i citronsaft. Blanda 150 g florsocker och citronsaft och glasera kakan. Det ska sammanlagt vara saft från 2 citroner.

I en annan receptsamling läste jag att det rekommenderas att man lägger den avlånga formen på ett bakpapper och ritar av den - ett sammanhängande mönster för långsidor och botten och två små gavlar. Därefter oljas formen och bakpappret trycks fast i den. På det sättet kan man vara säker på att kakan inte fastnar. Det fungerar väldigt bra och är väl värt det extra besväret att rita och klippa.