söndag 25 oktober 2009

Smörklocka

På Auer Dult igår fick jag tag på en smörklocka (Butter Bell). Och vad är det för något då? Jo: I kylskåp blir smör lite för hårt för att bre på smör-
gåsen. Men står smöret framme, så blir det för mjukt. Efter att jag hade läst på amerikanska sidor om smörklockan, har jag länge letat efter en sådan. Och så fick jag syn på den här hos den sista krukmakaren på dulten.




I den undre delen häller man lite kallt vatten. Den övre delen fyller man med mjukt smör. Sedan förvaras den övre delen i den undre delen i rums-
temperatur. Vattnet avdunstar kyla, så att smöret inte blir för mjukt. Jag tror att vid servering ska just den här modellen ställas fram som på den undre bilden, annars är det risk för att smörbehållaren välter. Nu återstår att se, hur väl smörklockan fungerar. Konsistensen på smöret efter en natt i smörklockan var i alla fall perfekt.