onsdag 11 november 2009

Currywurst mit Pommes




Om det finns någon gatuköksmat som är identifierbar som tysk, så är det nog ovanstående rätt. Jag har letat en hel del på nätet efter ett recept. Svårigheten bestod främst i att välja ut det receptet som kändes mest rätt. De recept som började med "ta en flaska ketchup" och liknande strök jag direkt. Det handlar nu enbart om såsreceptet. Om man beställer currywurst här i trakten brukar man få en sån här tjock röd wieneraktig korv. Jag är lite tveksam till om den ska grillas eller sjudas. Det blev sjuden korv den här gången. Det här är dock inget recept härifrån trakten. Currywurst uppfanns av en gatuköksdam från Berlin någon gång på 1900-talet. Den är också mycket populär i kolgruvedistrikten.

Pommes friten gjordes på potatis från gårdsbutiken och den här gången var det nog en bättre sort potatis än förra gången. Riktigt fast potatis är inte såå bra till pommes. Grönsaker får man äta i smyg till den här rätten. Är det gatuköksmat så är det.

Det här receptet fastnade jag slutligen för. Enligt originalet räcker det till en person, men då måste den personen vara helt galen i röd sås. Dubbla mängden sås räcker för fyra personer. Jag var lite försiktig med kryddningen. Det blev två burkar tomater, men däremot till en början bara samma mängd av de flesta andra ingredienserna som skulle ha räckt för en burk. Sen kan man ju smaka av med mera kryddor.

Currysås:

1 burk hackade tomater, passerade genom en sil
2 msk honung
3 msk vinäger
1,5 msk grönsaksbuljongpulver
1 msk worcestersås
1 msk curry
1 tsk starkt paprikapulver (hade bara vanlig paprika, men tog lite cayennepeppar också)
2 droppar tabasco

Såsen ska sjuda för sig själv medan resten av maten blir färdig. Förresten kan man reda av den också. Tror att det hände med den här såsen när jag vände ryggen till ett tag.

Och glöm för all del inte att pudra över curry vid serveringen.