torsdag 19 november 2009

Fläskkorv

Jag har inte så särskilt stor erfarenhet av korvstoppning än och inte heller någon avancerad utrustning, utan använder mig av en inte så särskilt bra köttkvarn av plast och en plasttratt. Däremot har jag en hel del recept på korv, både från internet och kokböcker. Men jag fick leta en del innan jag hittade det här receptet med bara fläskkött i.




2 kg kött mals 2 ggr på grov hålskiva.
1/2 kg späck mals en gång.
Köttet blandas med 3 msk salt, 1 tsk kryddpeppar, 1 msk ingefära, 1 tsk salpeter och 1,5 dl potatismjöl. Därefter tillsätts 1,5 l mjöl, lite i taget. Sen ska det här stoppas i fjälster, enligt receptet 6 m, men jag tror det gick åt mindre. Det var i alla fall ganska jobbigt att stoppa den här lösa korven och tog nog flera timmar.

Före servering ska korven kokas 30 min i saltat vatten med vitpepparkorn, men så långt har jag inte kommit än. Den är fortfarande djupfryst.