måndag 16 november 2009

Förkylning




I onsdags hämtade jag den halva grisen i gårdsbutiken och var sedan upptagen med den en halv vecka. Dessutom tog det timtal att få iväg föreningstidningen; klistra adressetiketter, stämpla kuvert med två olika stämplar, frankera med två olika frimärken, varav ett inte självklistrande, stoppa tidningarna i kuverten, bunta dem och köra iväg dem till posten. Sen drabbades jag av heshet, som jag hade känt närma sig den närmaste veckan, och allmän matthet. I alla fall plockade jag fram flaskan med hemmagjord hostmedicin från 2006 och tog den sista slurken. Det kändes mycket bättre i flera timmar. Men mitt i natten tog effektern slut, så jag gick ut och plockade ett par salviablad i trädgården och värmde upp dem i mjölk. Det hjälpte också. Nu tror jag att jag ska satsa på att göra en omgång host/höstmedicin till, eftersom det för ovanlighetens skull finns lakritsrot hemma.

1 bit äkta lakritsrot
2 msk anis
2 msk kummin
2 msk fänkål
1 dl mörk sirap
0,5 l sprit

Låt allt dra i ett slutet kärl 4-8 veckor, sila och häll på flaska.