onsdag 18 november 2009

Gryta med fläskkött och svamp

De första varmrätterna som den halva grisen användes till var köttsoppa och en gryta med svamp. Köttsoppan blev omåttligt omtyckt av sonen, och det var väl inte helt väntat. Men den var förstås väldigt mustig. Först hade jag kokat köttrester till en sylta i spad enligt recept, tagit bort det kokta köttet, ställt ut kastrullen på trappan för att svalna och tagit bort det översta fettlagret. Nästa dag kokade jag soppköttet, tog ut köttet, lät spadet svalna och tog bort ytterligare ett fettlager. Sen skar jag köttet väldigt fint och tog bort div. senor osv, brynte småskurna soppgrönsaker i flott jag tidigare tagit bort, hällde över spadet (ja, hällde är nog inte rätta ordet, för allt spadet hade gelaterat) och lade i köttet. Därefter fick soppan koka tills grönsakerna var mjuka. Det behövdes inga buljongtärningar eller extra kryddning. Soppan blev faktiskt väldigt lyckad.



Dagen efter gjorde jag den här smaskiga grytan.

1 kg kött skars i strimlor.
2 lökar hackades.
300-500 g (glömde kolla mängden som var kvar i asken) champinjoner ansades och skars i mindre bitar.
Den stora grytan fick sig en näve baconbitar och sattes på lägsta värme, medan köttet stektes i omgångar på mellanstark värme i en stekpanna och lades i grytan allteftersom. Lök och champinjoner stektes i pannan tills svampen hade avgett all vätska och hamnade därefter i grytan.

2 msk mjöl, 1 tsk salt och 2 krm svartpeppar ströddes över grytans innehåll och rördes om. Sen spädde jag med lite vatten och lät grytan koka upp. Det tillkom 2 dl grädde, 2 tsk paprikapulver och lite tomatpuré. Grytan fick koka en stund, beströddes med persilja och serverades med kokt potatis och broccoli.

Det blev en hel del över, men den var även god uppvärmd dagen efter. Jag brukar faktiskt inte laga mat av den här typen särskilt ofta, men det är annars en ganska omtyckt maträtt även i Tyskland och kallas Geschnetzeltes, Schweinegeschnetzeltes i det här fallet då. Sonen började f ö måltiden med en stor portion köttsoppa från gårdagen innan han fortsatte med huvudrätten.