måndag 2 november 2009

Långkok i kylväska



Varför tar det emot så mycket att sätta igång att koka ärtsoppa eller risgrynsgröt?

Jo, det tar ganska lång tid och i princip kan den som lagar mat inte gå många steg från spisen under hela tiden.




Då finns för all del tryckkokaren. Den är förstås jättebra när det gäller att göra långkok på kött och få söndagssteken genomstekt på en tredjedel av den vanliga tiden.

Nackdelen när det gäller bönor och risgrynsgröt är dock att de förstnämnda tenderar till sönderkokning i tryckkokaren, medan gröten helt säkert kommer att bli vidbränd.



Men det finns ytterligare en lösning: kylväskan. I min isolerade shoppingbag blir både risgrynsgröten och ärtsoppan färdig utan att någon måste stå och passa maten. Risgrynsgröt kokas t ex 15 minuter i vatten och får sen bara ett uppkok med mjölk, innan den ställs på en träbräda i kylväskan, som inuti fodras med tidningspapper eller handdukar. Där kokar riset färdigt på ca 1,5 timmar, och ingen behöver vara hemma och sköta det.


I helgen blev det rotmos. När jag häromveckan var i grannkommunens välsorterade livsmedelsbutik, fick jag faktiskt tag på en fin kålrot och kunde inte släppa tanken på fläsklägg med rotmos. I gårdsbutiken brukar det finnas fläskkött i frysen även om det inte är slaktvecka, så jag cyklade över och frågade efter rimmad fläsklägg (Surhaxe) och det hade de för 4 euro per styck. Det sägs ju, att det går att koka kött i frysväska också, även om man måste kolla tiden av hygieniska skäl, men just kött är ju idealt att koka i tryckkokare, så då gjorde jag det på torsdag kväll. Det stod 35-40 minuter i kokboken, men efter 40 minuter verkade fläskläggen inte riktigt färdig, utan den fick 10 minuter till. Tänk så lång tid det hade tagit utan tryckkokning! På fredagen använde jag mig av köttspadet när jag kokade rotsakerna 10 minuter på spisen och sen över 30 minuter i den blå väskan (vilket troligen räcker - men jag hade annat för mig - och maten blir inte överkokt i frysväskan, eftersom temperaturen sjunker av sig själv). Sen fick rotsakerna stå över natt på trappan. På lördagen värmde jag upp fläskläggsbitarna och rotsakerna var för sig i spadet och gjorde moset. Det var väldigt smidigt att kunna förbereda det här långkoket. Tack till tidningen Vi som tipsade om detta för många, många år sen! Energisparande är det också.

Mycket populär var den danska choklad- och mandelkakan med äpplen och plommon, som jag hittade i förra veckans Icakuriren och passade på att baka eftersom det faktiskt fanns några plommon hemma:


Ändå använde jag mig av blockchoklad istället för mörk ätchoklad (den hade försvunnit).