måndag 23 november 2009

Müsli

Men man kan ju inte fläskkött hela tiden. Müslin i burken var slut och jag tycker att det är väldigt svårt att få tag på god müsli utan nötter som inte kostar en förmögenhet, så jag brukar göra den själv numera. Antingen blandar jag olika flingor om jag får tag på det, men oftast blir det en enkel köpt basblandning (utan frukt) och lite extra havregryn, lite rågflingor (om det finns kvar från semestern), lite solrosfrön, kanske linfrön och en näve torkade nässlor.

Sen blandar jag lite honung med kanske en kopp kokande vatten och lite olja och häller i flingorna under omrörning.




Det här rostas sedan i 200 grader i ugnen 4-5 ggr 5 minuter med omrörning emellan. Russin och torkade frukter blandas i senare, för annars blir de så hårda.



Och vid servering finns müslin alltid i den här fina burken. Skenet bedrar. Några gurkor står inte att hitta här.