torsdag 12 november 2009

Omtappning av vin






Tyckte att det borde vara dags att ta bort russinen ur rönnbärsvinet. Det består till störst del av billig äpplejuice som har fått koka upp med rönnbär som redan använts till gelé. Då, för en månad sedan, smakade det lite plommonaktigt och var förstås väldigt sött. Nu har allt sockret jäst bort och alkoholhalten ligger på 13, 5 %. Vinet smakar ganska bra. Jag hade annars tänkt använda det till vinägertillverkningen om det blev för beskt. Nu ska det få stå någon månad till innan jag fyller om det på flaskor. Jästen är f ö av den torkade sorten, som jag köpte i somras på överskottsbolaget. Här i Tyskland får jag annars bara tag på (dyrare) vinjäst i flytande form.

Det röda vinet i mätglaset är ett rödvin på diverse rester av hallon, fläderbär och aronia, som också använts till gelé. Jag blev faktiskt varnad för att det inte skulle smaka något, men det gör det. För två år sen gjorde jag också fläderbärsvin i två omgångar på samma bär. Det blev hur bra som helst. Ändå hade jag dessutom redan innan kokat saft på en del av bären. Tala om återvinning! Det här rödvinet har också jäst färdigt och innehåller inget socker mera. Egentligen var det för lite socker i från början (enligt recept), men det fick inte plats mer i 10-litersfatet. Jag tror att alkoholhalten (har köpt en alkoholmätare, men tycker att den är svåravläst) är 12% och i så fall behövs ju inte mera socker, för annars börjar vinet jäsa igen och blir för starkt. 

Det är ganska kul med vintillverkningen även om det inte går åt så mycket fruktvin precis, förutom till vinägerproduktionen. För ett par år sen gjorde jag jättegod glögg på äpplejuice med glöggkryddor i, som jag gav till alla grannarna i julklapp. Men det finns fortfarande flera flaskor kvar. Hittills har årets fläderblomsvin varit det klart bästa vinet överhuvudtaget. Det har en massa kolsyra, som jag förgäves försökte bli av med, för det stod i receptet att det var mycket viktigt, men just kolsyran gör att vinet smakar champagne. Och det är faktiskt ingen juice eller liknande i fläderblomsvinet, utan bara socker och vatten, som har fått smak av fläderblommor. Grannen, som fick en flaska som tack för att jag fick några överblivna tomatplantor i somras, vill absolut ha receptet innan flädern blommar igen. Så det måste jag komma ihåg att översätta till tyska vid tillfälle.