fredag 20 november 2009

Senap med honung och dragon

Flera gånger har jag tänkt göra senap själv, men ibland har senapskornen verkat smaklösa och i vilket fall som helst på har försöken stupat på att svårigheten att krossa dem. I mortel är det alldeles för jobbigt och med matberedaren fungerar det inte. Sädeskvarnen vill jag inte använda, ifall det skulle bli kladd i maskineriet eller olämpligt på andra sätt. Men sen föll det mig in häromdagen att det står en kaffekvarn i källaren som köptes för att sonen absolut ville mala frukostkaffet (det var under en ytterst kort period) och som lika gärna skulle kunna riskeras för senapsfröna.



I recepten står det inte ordentligt hur det fungerar med senap, men jag har varit inne på internet och tittat lite. Tydligen blir inte senapsfrön skarpa förrän de blir fuktiga och tydligen blir de bara skarpare och skarpare tills det blandas i lite vinäger. Det kanske ska prövas på någon gång. Den här gången utgick jag från ett recept som jag tror kommer från en urgammal Femina, men eftersom senapsentusiasterna på nätet rekommenderade dragon blandade jag i en matsked av det också.

1 dl svarta (bruna) senapsfrön, ca 70 g, krossade i kaffekvarn.
1,5 dl vatten tillsätts lite i sänder. Rör om och häll över i en burk.
1 msk olja hälls över ytan. Låt senapen stå och dra tills dagen därpå.
Smaka av med:
2-3 msk honung
1 msk dragon
3/4 tsk salt
1 tsk vinäger