lördag 28 november 2009

Tunnbrödsrulle med rökt lax

Jag funderade på vad det finns för någon svensk "finger-food" som man skulle kunna servera vid en literaturkväll eller liknande, och det jag hittade, det var tunnbrödsrulle med rökt lax. Det kändes inte riktigt meningsfullt att åka iväg till IKEA bara för att köpa tunnbröd - dessutom hade jag ett recept som jag ville försöka mig på.

Mjukt tunnbröd:

50 g smör eller flott
1 l vassle eller mjölk
50 g jäst
2 msk sirap
1 msk salt
5 dl rågsikt
ca 1,7 dl vetemjöl
2 tsk hjorthornssalt

Skiva det rumsvarma fettet och häll över ljummad mjölk. Tillsätt salt, sirap, rågsikt och smulad jäst. Gör en lös deg som får jäsa 20 min. Tillsätt hjorthornssalt och dela degen i 10 delar som får jäsa under bakduk. Kavla ut bullarna, först med vanlig kavel och sen med kruskavel. Nagga kakan och grädda den på högsta värme. Låt brödet svalna under bakduk, så att det förblir mjukt. Förpackas och frys.



Bilderna blev tyvärr inte så bra. Ovan är fyllningen redan fördelad på tunnbrödet.

Fyllning:

200 g rökt lax, skuren i småbitar
1 liten hackad rödlök
1 dl crème fraîche (minst)
100 g philadelphiaost (eller annat märke)
1 msk riven pepparrot
minst 1 msk hackad dill
1 msk citron
ev. salt och peppar

5-6 tunnbröd, om det är köpta (de hemgjorda blev större)

Blanda alltihop och bred ut på tunnbröd. Rulla ihop dem och låt dem dra i kylskåp. Går bra att förbereda dagen före servering. Garnera med citron, dill rödlök och gurka.



Skär upp rullen i små bitar. Man kan gott ha i mer ost/sur grädde och dill, och mindre lax om det nu är tänkt att bjuda det här som tilltugg på en föreningsträff för många, och man vill spara lite på den dyra ingrediensen. Laxsmaken dominerar ändå, eftersom de andra ingredienserna är ganska tama.
Det här var gott. Nu vet jag det ifall det blir aktuellt till någon svensk literaturkväll.