torsdag 3 december 2009

Brickbandvävning

På medeltiden och kanske ännu tidigare användes gärna brickor för få fram vackra band. Själva vävandet är inte särskilt svårt, men däremot är det mycket jobb med att trä brickorna, för att inte tala om att skapa vackra mönster. Jag är inne på mitt andra band, men jag håller mig till nybörjarmönstret. Naturligtvis vävdes banden på den tiden med växtfärgat yllegarn, men ylletrådarna har tendensen att haka fast i varandra. Därför får det duga med bomullsgarn från Coop i Skara.



Ofta står det i beskrivningar att bandet ska fästas mellan ett dörrhandtag och ett skärp runt midjan, men jag tycker att det är bökigt att bokstavligen binda fast sig själv, så när jag i medeltidsmuseet här i trakten såg varianten att fästa ändarna vid en spik i vardera ändan av en bräda, så tog jag gärna efter. På den undre bilden syns brickorna. Varje hål lägesmarkeras så brickorna inte kommer i oordning. Dessutom är varje bricka antingen S- eller Z-trädd. Det är faktiskt en ganska raffinerad teknik för att vara urgammal.