tisdag 8 december 2009

Gugelhupf

Som många vet är gugelhupf namnet på ett sött bakverk från de tysk-franska gränstrakterna, bakat i en hög sockerkaksform. Men det finns en ännu bättre variant, nämligen den som bakas med rimmat fläsk i (baconbitar). Den provade vi på första gången i Alsace i en restaurang som en liten för-förrätt som värden bjöd på, troligen i Kienzheim eller möjligen i Kaysersberg.



Någonstans har jag ett recept, som jag redan har prövat, men i en tidning hittade jag en annan variant, som jag också ville baka. Det är mycket lättare att lossa en gugelhupf från en avlång form än från en sockerkaksform, så då valde jag den lösningen.

Ljumma 250 ml mjölk. Rör ut ett paket jäst i litet av mjölken och tillsätt sedan resten av mjölken, 1 msk socker, 2 tsk salt, 1 ägg och 50 g mjukt smör, samt mjöl (det står 500 g i receptet, men det är för mycket). Arbeta degen väl och låt den jäsa 1-2 timmar. Blanda sedan i 100 g bacontärningar och ev. lite hackade valnötter. Gör en limpa och lägg degen i en smord och mjölad form och låt den jäsa igen minst 30 minuter. Grädda den 40 minuter i 200 grader. (Jag tog ut den ur formen och lät den gräddas med undersidan uppåt i 10 minuter till). Det brukar rekommenderas att dricka vitt vin från Alsace till, men det passar med precis vad som helst för dryck, och så kan man bre färskost, leverpastej på eller äta den med ost och smör.