onsdag 23 december 2009

Juldricka

Nu måste jag dela med mig av mitt recept på finsk Sima, eller enbärsmjöd, som finlandssvenskarna säger. Mjöd är det egentligen inte, eftersom det inte är någon honung i, och särskilt starkt är det inte heller. Enbärsdricka är nog ett bättre namn i så fall.



Här får den jäsa ett dygn i rumstemperatur.

Recept:

4 citroner
2 dl enbär
2 tsk anisfrön
2,5 dl brunt socker
2,5 dl strösocker
4 l kokande vatten
1/4 tsk bakjäst

Tvätta citronerna, skala dem och ta bort det vita (det är beskt). Skär citronerna i skivor. Blanda citronskal, citronskivor, enbär, anis, socker och kokande vatten. Låt svalna. Tillsätt jästen vid 37 grader (eller rumstemperatur; då måste drickan kanske stå något längre för att jäsningen ska komma igång). Låt stå en dag. Sila och häll på flaskor. Ska stå svalt 3-7 dagar (då avbryts jäsningen, eller går mycket långsammare i alla fall) innan den dricks. Siman är verkligen god!




Här är siman upphälld på flaskor. Eftersom jag tidigare har haft så goda erfarenheter med återanvändning, så hällde jag över en liter kokande vatten över redan använda citroner och enbär, blandade i drygt 1 dl socker, och sen när det hade svalnat, en liten gnutta jäst. Tror nog att även den siman blir drickbar.



Sen blir det lite julöl från några av traktens bryggerier. Den vänstra är från München, och de två andra från landsbygden. Lägg märke till ängeln som rider på en julbock på etiketten på flaskan till höger.