tisdag 15 december 2009

Julmarknad i Ramersdorf

Svenska församlingen hade sin årliga julbasar i helgen, dit vi begav oss för att inhandla en flaska mycket dyr julmust, men den var tyvärr utsåld, så det blev en flaska svagdricka för 7 euro och en bit kryddost (okänd vikt) för 10 euro. Sonen fick sig sen ett glas julmust i Urselas prinsesstårtecafé, tillsammans med en bit smaskig tårta och en klenät. Prästen försökte sälja lite glögg till oss, men eftersom det inte fanns utan alkohol, så avstod vi i hopp om att få en glögg på nästa julmarknad. Jag hade ju tänkt ta ett foto på Gustav-Adolf-Kyrkan, där basaren hölls, men den är f n i behov av nymålning, så jag avstod. Däremot gick vi på avstånd förbi den katolska kyrkan i Ramersdorf.



Bevis på att vi var i Ramersdorf! Ljusgirlangen nere till vänster hänger över trädgården till en krog som påstås vara 1000 år gammal. De hade jubileum för ett par år sen. Men det är nya ägare...

Den här kyrkan, tror den heter Sankta Maria, är väldigt fin och en traditionell vallfärdskyrka. Tyvärr ligger den som en ö (tillsammans med krogen och några andra byggnader) i ett hav av stora trafikleder.



Ja, det här är den lyxiga svagdrickan, som sonen ska dricka till jul.

Förresten har vi också varit på julkonsert i Zorneding. Maken var med i kören. De uppförde alla sex kantaterna i juloratoriet med orkester och solister. Jag var med och serverade korv i pausen och sen gick jag över för att lyssna på den andra delen. Det var fantastiskt bra (som alltid), även om bänkarna tyvärr är extremt obekväma som i så många katolska kyrkor. Jag tror att det är för att underlätta ständiga knäfall. Dock hade jag en bekvämare plats på en klappstol i mittgången. En annan gång får jag väl presentera ett foto av kyrkan, men nu glömde jag kameran.