lördag 5 december 2009

Leverpastej


Häromdagen gräddade jag den första leverpastejen, som blivit fryst i rått tillstånd. Om man gräddar leverpastej innan den blir fryst, så blir den ofta lite kornig. Nedan mitt nya favoritrecept på leverpastej.



Ett tag gjorde jag mest leverpastej och patéer på kycklinglever, men det här är fantastiskt gott:

Liten sats, som förstås går att dubblera flera gånger om, ifall man har tillgång till mycket lever.

300 g lever (gris)
300 g fläsk eller späck
1 msk salt
1 krm vitpeppar
1 krm kryddpeppar
1 krm salpeter (det är nog bara för att behålla den fina rosa färgen på den gräddade pastejen)
3 ägg
1,5 msk mjöl
3 dl grädde
1 gul lök
5 st ansjovisfiléer

Mal eller mixa lever, lök, späck och ansjovis. Tillsätt kryddorna. Vispa samman ägg, mjöl och grädde och späd lite i sänder. Häll smeten i smord form, täck (under en del av tiden) med aluminiumfolie och koka i vattenbad 1 timma i 200 grader. D v s om den inte ska frysas.

Jag brukar för det mesta frysa ner leverpastej i små suffléformar, men den här gången var satsen så stor att jag fick ta till brödformar också.

Receptet kommer förresten från Barbro Östlunds bok Gråärter och Doppekopp, Bohuslänsk mat med tradition, utgiven av Bohusläns museum.