onsdag 16 december 2009

Medeltida julmarknad

Ojojoj, vad det var mycket folk på den här julmarknaden. Någon glögg blev det faktiskt inte den här gången heller, för det var alldeles för trångt. Nästa år ska vi gå dit en vardagskväll och inte på en lördag (jo, jag medger, jag fuskar lite med datum i den här bloggen).




Här fanns det grillad fisk i en järntunna, men det verkade vara lite för dyrt för marknads-besökarna. Men det såg mysigt ut.











I de här ugnarna bakas flammkuchen, med sur grädde och fläskbitar. En bit flammkuchen, lagad över öppen eld, är förstås nästan oemotståndlig. Det tyckte i o f sig alla andra också, så den kön var för lång för oss. Sonen klämde i sig en varm korv efter prinsesstårtan strax innan, men jag bestämde mig för att härda ut och äta hemma. Det blev f ö väldigt gott grillat kött (sidfläsk rullat med äpple och katrinplommon, ihopsatt med schaslikpinnar, skivat, grillat och sen efterstekt i sky).





Här såldes riddarrustningar och smidda vapen. Ett barnsvärd kostade 55 euro t ex. Jag tog en hel massa foton till, bl a på eldslukarna, men det var så lång exponeringstid i mörkret, så det var verkligen ingen vits att försöka. Fick dock en hel del foton på div. mössor med tillhörande ägare som råkade gå förbi kameran medan jag väntade på att blixten skulle utlösas. Nästa år går vi dit igen, helt klart! Det finns förstås många andra julmarknader, men man kan ju inte hinna med allt.