måndag 7 december 2009

Pepparkakshus

Det finns ju de som bakar sina pepparkakshus själva, och det har jag också prövat på. Men det räcker med de misslyckanden jag har bakom mig. För det mesta brukar pepparkakshuset bli mjukt och rasa in, och det är snopet när det har varit så mycket jobb med att sätta ihop och dekorera alltihop. Numera brukar jag köpa en byggsats på IKEA. Förutom förra året, när innehållet såg ut att ha blivit tappat i golvet, så brukar det gå hur bra som helst. D v s: Glöm det där med att montera med kristyr! Med smält socker går det otroligt mycket bättre, men det gäller förstås att vara försiktig, så man inte bränner sig.



Det ser väl okej ut? Och så doftar det jul i hela vardagsrummet.

Sen kände jag ett visst tryck att åtminstone baka en sorts kakor förutom pepparkakor, för dottern tycker inte om dem. Det blev wienerstänger med året hallongelé med bär från skogen.



Här ligger de fortfarande kvar på plåten.