tisdag 5 januari 2010

Lufttorkad skinka

.

Glöm julskinkan. Det här är mycket, mycket godare och dessutom sparar du en förmögenhet på att göra den här skinkan själv, jämfört med att köpa den i butiken.



Skinkan är köpt i gårdsbutiken och det är en stadig bit. Förra året torkade jag kött för första gången och resultatet blev över förväntan (fast lammbiten smakade mera kofta när den var torkad än den brukar göra som lammstek. Jag informerade mig också en hel del på internet innan jag vågade mig på det här. Men det fungerar hur bra som helst om man gör det under den kalla årstiden (flugfritt) och har någonstans att hänga upp köttet (under rumstemperatur ska det vara, men det är okej med ca 15 grader eller lite mer (dock under 21 grader), kan också vara bra mycket kallare, nattetid under fryspunkten, så man kan hänga den ute i en nätbur under tak, så att fåglarna inte kommer åt den).

Torrsaltning för 3-4 kg: Knappt 1 dl salt utan jod, 1/3 dl socker och 2 tsk salpeter blandas och klappas in i köttbiten. Ska stå svalt ett dygn.

Saltlag: 5 l vatten, 700 g salt, 1 dl socker och 1 tsk salpeter kokas upp och får kallna ordentligt. Sen ska skinkan ligga i lagen i 10 dagar och vändas ibland. Häng upp den och låt den droppa av i ett svalt rum med bra luftcirkulation (ha fönstret på glänt t ex). I tvättstugan i källaren kanske... Ska hänga en månad. Jag lindade in skinkan i en tygblöja för att skydda den från damm och eventuella insekter som överlevt vintern.



Så här ser den ut vid serveringen.



Serverades med rödbetssallad (syrade rödbetor, äpplen, gräddfil och majonnäs).


.