onsdag 13 januari 2010

Nyårets sill

.

Sillsalladen, som vi åt på nyår (nordtysk sed), både på nyårsaftonen efter konserten (saxofon och orgel) och  på nyårsdagen (jo, barnen fick annan mat, bl a köttbullesmörgås med rödbetssallad), den blev aldrig fotograferad, men god var den.



Jag tvekade mellan Drottning Margrethes sill  och Whiskysill, men sen vann den sistnämnda, dels för att jag ändå hade köpt en liten flaska whiskyessens på överskottsbolaget i somras (med det här receptet i tankarna) och för att kombinationen ketchup och vinbärsgelé, som dronningen visst föredrar, verkade lite skum. Men det skulle vara ett nytt oprövat recept, så mycket var klart.

Först lade jag in den urlakade salta, rensade sillen sötsurt över natt enligt något recept på inlagd sill. Sen skivade jag gul lök och sillen (1/3 av en 1-kg-påse) och blandade i en burk tillsammans med 2-3 lagerblad, 20 hela kryddpepparkorn, 2 stjärnanis och 5 kryddnejlikor. 1/2 dl flytande honung och 1/2 dl whisky blandades och hälldes över. Det hela fick dra några dagar och smakade faktiskt väldigt bra.



Det här är inget nytt recept, utan ett gammalt älsklingsrecept.

Egentligen ska det göras på färsk sill eller strömming, så jag modifierar receptet på en höft varje år.
Först ska sillen ligga ett dygn i en blandning av vatten och ättikssprit (1,5 dl vatten och 1 dl ättikssprit). Därefter blandas 1 dl socker, 1 tsk grovt krossade kryddpepparkorn, 1 lagerblad, 1/2 tsk grov krossade vitpepparkorn och 1/2 tsk röd sandel (från apoteket i Sverige; bäst före datum gick säkert ut för ett decennium sen, men jag tror inte sånt kan bli dåligt, och det går inte åt så mycket). Det ska vara spansk humle i egentligen också, men det har jag aldrig haft.

Blanda skivad urlakad sill som legat i ovanstående ättiksblandning med kryddor och socker. I originalreceptet med färsk sill ska det förstås vara salt. Den här varianten kan bara göras med salt eller inlagd sill. Den ska stå och dra ett tag innan den äts.

.