söndag 10 januari 2010

Ostkaka med blåbär

.



När jag slängde förra årets väggkalender från livsmedelsbutiken, hittade jag ett recept som såg gott ut. Hela sommarens blåbärsskörd finns i denna paj. Antingen missade jag blåbärstiden, eller så plockade det äldre paret från Flurstrasse av alla bären innan jag kom ut, eller så var det ett dåligt blåbärsår. Eller en kombination av alltihop. I alla fall fick jag bara ihop ett halvkilo i somras och nu på trettondagen var det dags för säsongens blåbär.

Ostkaka med blåbär:

Blanda 250 g mjöl med 100 g kallt smör i småbitar och med 1 ägg. Låt vila kallt 30 minuter. Blanda 500 g kvark (kesella?) med låg fetthalt med 2 ägg, 100 g socker och 1 msk vaniljsocker. Tryck ut degen i en quicheform (30 cm), häll i kvarkmassan och lägg över 500 g tinade blåbär. Grädda kakan i 200 grader. Enligt receptet 30 minuter, men jag lät den vara i nästan en timme.

Serveras med vispgrädde.

.