söndag 7 februari 2010

Ingefära

.
Till ankan nyligen behövdes en liten, liten bit ingefära, men familjemedlemmen som köpte den på vägen hem hade visst en annan uppfattning om definitionen av liten än jag.


Lite större än så var den faktiskt, för kameran kom fram när förberedningen för syltad ingefära redan var i gång. Man kan ju äta syltad ingefära som godis, men det finns också recept, som den kan integreras i.


Så väldigt mycket var det inte kvar av ingefäran efter syltningen faktiskt, kanske 150 gram.

Det mesta gick åt till ingefärskakorna.



250 g mjöl
100 g socker
125 g kallt smör
1 ägg
1 krm salt (obs att receptet utgår från tyskt smör som är osaltat)
100 g fint tärnad kanderad ingefära
1 krm kryddpeppar

Allt hackas med en stor kniv på bakbordet tills det är smuligt och därefter knådas degen ihop tills den är fast och fin. Den rullas ut till lagom tjocka rullar och får stå minst 1 timme kallt innan den skärs upp i 1/2 cm breda kakor, läggs på plåt och gräddas 10 minuter vid 200 grader.



Sen hittade jag ett nytt recept på senap i mina gömmor, där lite syltad ingefära ingår, och eftersom det fanns senapsfrön kvar i skåpet och senapen slut, så passade det ju bra.

80 g ljusa senapsfrön
20 g mörka senapsfrön
140 ml äpplevinäger (men jag tog vitvinsvinäger)
100 ml äpplevin, cider (men jag tog fläderblomsvin)
ca 20 g inlagd, finhackad ingefära
skal av 2 ekologiska apelsiner (hade lite torkat skal, som jag använde istället)
4 msk honung
1 krm salt

Enligt receptet ska fröna dra i vin och vinäger innan de mals, men jag malde dem först och lät dem sedan dra ett dygn (och apelsinskalen malde jag samtidigt, eftersom de var hårda). Sen blandas allt och fylls i hett sköljda glasburkar.

.