söndag 28 februari 2010

Lardy cake

.
Ibland går jag in på factualTV och tittar på River Cottage, som handlar om en grönavågares äventyr i grönsakslandet och annorstädes. I det avsnittet jag såg senast bakades det Dorset Lardy Cakes för en medeltida fest och det lät som en bra idé att ta över, även utan medeltida fest.

Nu måste jag medge att jag använde ett recept som hette Wiltshire Lardy Cake, inte Dorset, som jag hittade i internet, så det kanske inte är exakt samma. Dessutom gjorde jag som Kajsa-Varg igen, d v s eftersom jag inte hade några kanderade apelsinskal (och inte kände mig motiverad att köpa några), men däremot lite mald mandel i en påbörjad påse, så företog jag några små förändringar i receptet.


Så här såg det ut efter första utkavlingen.



Efter andra vikningen och tredje utkavlingen, men före den sista vikningen, om ni hänger med.



Och det här är resultatet. Det står 220 grader i receptet, men jag sänkte till 200 grader och gräddade kakan näst längst ner, för jag kände på mig att det var risk för mörkbryn yta vid 30 minuters gräddning i så hög värme.

.