lördag 27 mars 2010

Kall fläskfilé med örtkryddor och vitt vin

.

Till påsk hade jag redan beställt ett halvt lamm av det gäng ulltottar som strövar omkring här i trakterna, vilket ska hämtas i bykrogen på skärtorsdagen, innan jag fick reda på att en lammhatargäst vill komma över påskhelgen. Därför har jag redan nu - innan påsklovet börjar - tillagat en lämplig rätt för personer som föredrar fläskkött framför allt annat. Den serveras kall och är därför inte så dum att bara ställa fram. Och god är den också.


Jag fick tag på en präktig filé på ca 700 gram, stekte den, saltade, pepprade och efterstekte den i lite vitt vin. Sen blandade jag 2 dl vatten, 2 dl torrt vitt vin (Gruender Veltiner från Österrike), saften av 1 citron och lite olivolja. Steken fick svalna, skars i tunna skivor, beströddes med en knapp msk torkad timjan och 6 lagerblad. Marinaden hälldes över och nu står den ett tag i kylskåpet innan den åker in i frysboxen.

.