söndag 28 mars 2010

Schmorbraten mit Rotkraut

.
Jag började bli lite orolig för de sista återstående burkarna syrade grönsaker, som stod i "svalen" utanför källarfönstren, och tog in två burkar rödbetor i kylskåpet. Sen var det den syrade rödkålen; av den fanns det också två burkar, varav en modell större, som jag inte vill/e ha i kylskåpet. Dessutom är det dags att äta upp vinterlagret. Rödkål passar bäst till rött kött och det var verkligen länge sen vi åt sånt. Jag cyklade iväg till slakteributiken och bad om ett kilo "Schmorbraten" och fick en bit "von der Nuss". Någon gång ska jag nog jämföra ett svenskt och ett tyskt styckningsschema, och lura ut exakt var de olika bitarna sitter på djuret.


Syrad rödkål blir av någon anledning mycket surare än syrad vitkål, så nu har jag kommit på att den ska läggas i en bunke med mycket vatten i innan den förtärs eller tillagas. Det var mera surkål kvar än som fick plats i kastrullen, så en påse sköljd kål har jag fryst in. F ö gick jag ungefär så tillväga som i receptet för Surkål från Alsace, förutom att jag kokade den på spisen och inte hade i en massa kött och korv. Det blev ganska mycket kokt surkål; en påse åkte in i frysen och två hamnade i kylskåpet. När jag värmer upp den (precis som Witwe Bolte i Max och Moritz - gammal klassiker av Wilhelm Busch) kommer den att piffas upp med äpplebitar. Istället för Riesling hade jag förresten i rödvin, samma som till köttbiten, se nedan.



Det fanns visst inget billigt rödvin hemma, så jag fick ge mig ut och handla igen. Den här literflaskan med Blaufränkisch från Österrike var på extrapris och skulle enligt etiketten vara speciellt passande för nöt och hjort. Hittade nu inget recept i Vår kokbok, så jag slängde bara i två lagerblad och några pepparkorn i skålen, lade i köttet och hällde över vinet. Det blir säkert bra. Sen ska köttet stekas, spädas med vinet och få puttra med några soppgrönsaker. Troligen serveras det med potatis och rödkål, fast om det stämmer att dottern vill komma och ha med en kompis, så får det kanske blir knödel för att det ska verka lite mer. Det får vi se då.



Har faktiskt ingen aning var jag läste om att det bästa sättet att omvandla fett fläsk till flott är i ugnen. I varje fall gick det bra utan detta försvunna recept. Dessutom gick det snabbt. Sen silade jag flottet. Så här  såg det ut när det fortfarande var varmt. Nu är det verkligen inte särskilt mycket kvar av den halva grisen som jag köpte före jul. Tre hemmagjorda korvar i frysen, några kotletter och så den torkade skinkan. Samt det här flottet. Så det börjar bli plats i frysboxen för påskalammet.

.