onsdag 17 mars 2010

Vårvintriga sallader

.


Rödbetssallad på syrade rödbetor, äpplen och sur grädde.



Sellerisallad på lättkokt rotselleri med senapsvinägrett och gräslök.



Vi fick en så fantastiskt god vitkålssallad på körens knytkalas häromveckan, men jag vet inte vem som var upphovskvinnan (utgår fördomsfullt ifrån att det inte var någon bas eller tenor som stod bakom den). Därför googlade jag lite i hopp om att hitta något gott.

Krautsalat mit Speck:

1 vitkålshuvud på ca 1 kr
1, 5 tsk  salt
100 g bacon
1 liten lök
1 vitlöksklyfta
1/8 l buljong
1 tsk kummin
1 tsk stark senap (osötad)
3 msk vinäger
4 msk olja
persilja och svartpeppar

Dela kålhuvudet i fjärdedelar och putsa det. Skär det i fina strimlor, salta och knåda det tillsammans med saltet så att en del vätska trycks ut. Låt det vila övertäckt minst en timme i rumstemperatur. 

Skär bacon och lök i små tärningar, hacka vitlöksklyftan och stek allt på låg värme, så att det blir glasigt, men inte brynt. Häll över buljongen och låt koka upp. Vispa ner senap, kummin, vinäger och olja.

Tryck ut vätskan ur en näve vitkål i taget och lägg kålen i en ny skål. Häll över den varma marinaden och blanda väl. Låt svalna i rumstemperatur och gärna vila i kylskåp över natt. Vitkålssalladen håller sig ett tag. Servera med hackad persilja och smaka av med mera vinäger och svartpeppar om det behövs.

Jo, det är gott, men jag tror inte att det var samma recept som på körfesten. Kanske var det ingen senap i den. Om jag hittar originalreceptet, så återkommer jag.

.