söndag 18 april 2010

Blombeställningen har kommit!

.


Här är växterna ännu inte utplanterade. Det kom ett paket med tre ramslök, tre doftviol, tre gode henrik, tre tussilago (jag beställde dagen innan jag upptäckte att det redan fanns tussilago i trädgården) en kvanne (den jag hade för två år sen dog utan att fröa av sig), en kattost och en myskmadra. Alltihop täckta med tunna hyvelspån i en pappkartong. Ramslökarna såg lite illa medfarna ut, men de blev snabbt fina igen. 

Jag hade tänkt göra soppa på ängssyra, men det var en massa små grönglänsande skalbaggar på dem som hade hunnit göra hål i dem. Vet inte hur jag ska bli av med dem, men tills vidare har jag klippt bort alla bladen och hoppas att skalbaggarna dör av frustration när maten är slut, för det gick inte att fånga in dem och de trillade bara av bladen, rakt ner i den uppluckrade jorden, där de låg upp-och-ner och inte gick att pilla upp, särskilt inte som de är svarta på magen, eländiga kryp.

Ängssyran kommer nog igen, förhoppningsvis utan skalbaggar.

.