torsdag 29 april 2010

Dirndl

.

Nu har jag skaffat mig en snygg dirndl till första maj. Jag blev totalt frustrerad i stadens stora varuhus och kom hem med oförrättat ärende. Sen frågade jag en bekant och hon sa: Men du ska förstås gå till Moser
och det var perfekt.


Färgen på fotot är lite missledande, för på riktigt är det en klassiskt röd färg. Rött, svart och grönt; det är de traditionella färgerna även om det finns allting numera. Butiken hade stort urval både i storlekar och i mellanlängden. Först provade jag ut en dirndl-bh, för det är tydligen viktigt. Sen valde expediten ut en blus (det ska var med ärm, inte carmen-blus om man har kommit över tonåren) och sen ville hon att jag skulle prova minst en dirndl extra, fast jag redan hade bestämt mig för den här på bilden. Jag behövde också en tröja (till höger) för det är ju inte alltid högsommarvarmt och så blev det ett litet halssmycke dessutom.



Detaljbild på "livet" och halsbandet. Så nu kan jag väl visa mig i byn när majstången ställs upp. 

.