måndag 12 april 2010

Flammkuchen på osyrad deg

.
Det här är mitt vanliga recept på Flammkuchen och det är hittills det bästa jag har provat ut.


Stek lök glansig i smör, men låt den inte ta färg.


Stek bacontärningar.



Blanda mjöl med lite salt, vatten och så mycket matolja som det behövs för att degen ska gå att arbeta och kavla ut. Det behövs varken jäst eller bakpulver.


Blanda sur grädde med salt, peppar och muskot och med den stekta löken. Det finns olika varianter sur grädde och kvark i recepten, men den äkta Flammkuchen i Alsace har grädde med distinkt sur smak. Jag brukar blanda mager och fet syrad grädde, men jag tror att jag ska försöka med mera mager sur grädde nästa gång, för att få den rätta smaken.


Kavla ut degen så tunt som det bara går. Om det är trögt, så behövs det lite mer olja i degen. Bred över grädd-lökblandningen och strö över bacontärningar. Droppa lite olja över.


Grädda den på högsta värme tills den blir lite brun i kanterna, ca 10 -12 minuter om ugnen bara går till 250 grader som min. Det här är basreceptet.



Alpvarianten garneras dessutom med lite riven ost.



Så här ser den ut efter gräddningen.



Bondvarianten med lite råriven potatis och gräslök.



Flammkuchen serveras traditionellt på en enkel träplatta, en för hela sällskapet, som man tar en bit av. Sen beställer man successivt flera tills man är mätt. Jag brukar göra en flammkuchen per person i förväg och stoppar in dem en efter den andra. Det passar bra med en grönsallad och ett vitt vin till den här rätten. F ö finns det flera varianter, t ex med tomattärningar eller rentav med rökt lax och dill istället för bacon. Det är den "skandinaviska" varianten.

.