onsdag 28 april 2010

Laxmousse och nässelbröd

.
För många år sen gjorde jag den här laxmoussen ganska regelbundet, men så tröttnade jag på den. Nu skulle gubben ha med sig något att bjuda kollegerna på när alla vårens födelsedagsbarn hade gemensamt kalas på lunchrasten, så då tog jag fram receptet igen. Men den här gången ändrade jag lite på det.

I stället för ett kilo hel lax, köpte jag 750 g i bit och dessutom 200 g rökt lax. Den tinade laxen kokas i spad. Spadet på 7 dl vatten, 0,25 dl vinäger, 1 msk salt, 5 vitpepparkorn, 1 lagerblad, 1 halv skivad lök och några dill- eller persiljestjälkar, kokas i 5 minuter. Det behövs bara den här halva satsen om det rör sig om lax i portionsbitar, annars mer. Sen ska laxen kokas och det tar 5-10 minuter beroende på om bitarna är tinade. För en stor bit lax kan det ta 25 minuter. Sen kan man låta laxen svalna i spadet om man har tålamod, vilket jag inte hade den här gången, och sen ska laxen skäras i småbitar, förutom några fina bitar som dekoration (ifall man nu inte använder rökt lax som jag gjorde den här gången). Jag mosade t o m laxen med gaffel och det är helt okej om man ska äta rätten som mousse och servera med sked (men om man ska göra paté, så kan det nog vara bättre att mixa laxen nästa gång).


Bilden är tyvärr ganska tråkig, men jag kunde ju inte fotografera den uppstjälpta maträtten, eftersom jag inte var med på festen. Den blev dock tydligen lyckad, eftersom kollegerna ville ha receptet och ingenting blev över.

Ingredienser till mousse:

1,5 dl vispgrädde
1,5 dl majonnäs (gärna hemmagjord: det är inte alls svårt bara ingredienserna har samma temperatur och körs i matberedaren)
2 dl gräddfil (eller liknande)
3 msk tomatpuré (den här gången blev färgen lite väl rosa; jag tror att det beror på att tomatpurén var väldigt koncentrerad, så nästa gång tror jag att det ser bättre ut med bara 2 msk till att börja med)
2 dl finhackad dill
1/2 tsk salt
1/2 tsk paprikapulver
4-5 droppar tabascosås
6 gelatinblad (det är bra till mousse, men till paté ska det nog vara 9 stycken för en fastare konsistens)

Vispa grädden och blande med de andra ingredienserna utom gelatinet. Lägg gelatinet i blöt och smält det på låg temperatur. Nu kommer det luriga:

Blanda i mousset en sked i taget i gelatinet och rör noga så att inga klumpar bildas. Det kan tyvärr inte undvikas att de första skedarna mousse smälter lite i det lite varma gelatinet. Men häll inte gelatinet i moussen, för då stelnar det direkt i klumpar!

Rör i laxköttet utom de bitar som är avsedda för dekorationer (antingen det rör sig om kokt lax eller om rökt lax, skuren i småbitar). 

Skölj antingen en form eller klä den med plastfolie. Lägg dekorationsbitarna i botten och häll över resten av lax-gräddblandningen och låt stelna i flera timmar i kylskåpet, gärna över natt. Servera antingen med potatis, ärter och citron som huvudrätt eller med baguette eller liknande som förrätt.



Till valborg har jag bakat rågsiktsbitar med lite förvällda hackade nässlor i. De ska serveras med örtkvark för vårkänslans skull. Och så blir det lite sill och köttbullar dessutom.

.