onsdag 7 april 2010

Påskens kakor

.

Något sött ska man väl också få till påsk. Varje år brukar jag baka ett påskalamm i en speciell form. Receptet på sockerkaka med mandelmassa står på formens förpackning och är mycket godare än de enkla sockerkakor som konditorierna brukar baka lamm på.


Lamm i motljus.



Sen har det ju blivit så väldigt inne med s k cup cakes, vilket så vitt jag förstår, bara är vanliga muffins med en dekoration antingen av smörkräm eller sockerpasta. Jag hittade ett gammalt reklamhäfte från Marabou, som jag fick i hemkunskapen för väldigt många år sen (reklam i skolan!!), och där fanns det faktiskt en hel del recept som jag aldrig hade testat. Jag valde ut receptet på festmuffins, som enligt 70-talets sparsamma livsstil skulle räcka till 12 stycken ordinära eller 20 stycken små. Men faktum var att de inte räckte till mer än 8 stycken av mina muffinsformar av papper som jag satte i muffinsplåten. Å andra sidan behövde de inte räcka till mer än sex personer. 

Den här smörkrämen är en lite lättare variant och kallas visst "frosting" på nysvenska. Sockerpasta brukar de svenska cup cakes-entusiasterna köpa färdiga eller tillverka med mycket möda med bl a vit sirap. Vit sirap finns inte i Tyskland, troligen inte sockerpasta heller, och jag hade inte heller så stor lust att starta ett stort projekt för att i slutändan få en produkt som bara smakar socker, även om man visst kan tillverka en massa gulliga dekorationer mycket lättare än med marsipan, vilket är orsaken till att man använder sockerpasta. Vet inte om cup cakes är inne i Tyskland, faktiskt, men i Sverige är det väldigt populärt bland yngre damer, har jag sett på bloggar, och kanske kan jag räkna mig dit efter detta bakförsök. Nu har jag gett all min kunskap om cup cakes vidare och här kommer  recepten:

Festmuffins, hittat i "Det är roligt att baka" från Marabou:
2 ägg och 1 dl socker vispas poröst. Blanda i 100 g mald mandel, 50 g smält smör och 1 tsk bakpulver blandat med 2,5 msk ströbröd. Fyll i formar och grädda i 200 grader ca 15 minuter.

Frosting, hittat på internet:
Blanda 30 g mjukt smör, 50 g färskost av philadelphiatyp, 2,5 dl florsocker och 1,5 tsk vaniljsocker och spritsa över muffinsen.


.