lördag 3 april 2010

Påskens och långfredagens sillar

.
Det var ju en väldigt tur att jag hade kopierat alla recepten från internet, för nu har bloggen med alla sillrecepten försvunnit.


Citronsill:

4 - 6 urvattnade sillfiléer

Lag:
1/2 dl ättika (tja, jag tippade på ättikssprit, så vi får väl hoppas att det blir bra)
1 dl strösocker
1,5 dl vatten
1 skivad gul lök
1 msk krossad koriander (frön tippar jag på)
1 citron, varav en halva pressad och med det yttre av skalet - bara det gula - och en halva skivad

Koka inte lagen, blanda den bara och låt sillen ligga i minst 2 dygn.



Klarröd sill:

6 urvattnade sillfiléer

Lag:
3 rödlökar
2 dl vatten 
1 dl ättiksprit
1 dl socker
1/2 dl hackad dill
2 små lagerblad
10 kryddnejlikor
5 stjärnanis (tyvärr hade jag bara två, och det gick inte att få tag på mer - säsongsvara)
4 tsk gula senapsfrön

Koka upp lagen och låt den svalna. Skär sillen i mindre bitar och låt den dra 1-2 dygn.
Den här sillsorten blev lite väl sur. Mindre ättika nästa gång.


Basilikasill:

600 g sillfilé (färsk antar jag, men jag utgick från tysk matjes i olja och gjorde en mindre sats)

Lag:
1 l vatten
2 dl ättika (eftersom jag inte hade så mycket ättikessens kvar, hoppades jag på att det var ok med bordsättika)
2 msk salt 
Koka upp lagen och låt den svalna. Låt sillen dra ett dygn.

Läskigt grönfärgad sås:
1 kruka färsk basilika
4 dl creme fraiche
1 klyfta vitlök
salt och peppar, men bara om inte sillen redan smakar salt

Grovhacka basilikan och kör den sen med creme fraiche och pressad vitlök i mixern tills blandningen blir läskigt grön. Häll av lagen från sillen och låt den droppa av och sen stå två dygn.

.