tisdag 27 april 2010

Trädgårdsimpressioner

.


I affären fanns det kvar såna här trevliga dekorationer ännu en vecka efter erbjudandet. Förra året gick de åt fortare än kvickt, men i år hade jag tur fast jag inte åkte och handlade "rätt" vecka. 



De här blommorna brukar inte trivas med mig, men i år verkar de vara nöjda och ser riktigt fina ut. Vi får väl se hur länge glädjen räcker.



Rabarbern har kommit upp och verkar ha fått lite mer kraft i år. Dock var de här elaka skalbaggarna från ängssyran även där och rekognoserade, så jag ska kolla upp den idag igen. Tydligen är de guldgröna baggarna galna i oxalsyra...



Påskliljorna (liksom rabarbern) växer på skuggsidan och är lite senare än grannarnas. Hos dem har t o m tulpanerna redan slagit ut.



Så här såg det ut innan salladen fick flytta ut i landet. Alla frågade varför det stod upp- och nervända blomkrukor i trädgårdslandet och det var för att hålla en viss fräck katt undan därifrån. Förra året var den ständigt där och grisade ner (och rev upp småplantor).



Här har romanasalladen flyttat ut i den yttre rondellen. På natten täcker jag över den ifall det skulle bli frost.



Det här kan vara burgundersallad. Jag glömde att titta efter på skylten i trädgårdsaffären. I alla fall har även den växt bra på bara någon vecka i skyddat läge. Hoppas den trivs ute i landet.

.