måndag 24 maj 2010

Giovanna d´Arco

.
På väg till Gärtnerplatztheater kom jag förbi den här byggnaden som jag länge har tänkt ta ett foto av.


Det regnade, därav dropparna på bilden. Men vad sägs om namnet på kontoret? Kan det någonsin ha hänt något häftigt i det här tråkiga huset?



Teatern i regn. Egentligen är det ett ganska trevligt område, fast det sägs att det sitter en massa folk och fikar lite väl högljutt om nätterna på gräsmattan här bredvid (syns inte).



Jag var där så tidigt att det nästan inte hade kommit in några och satt sig än. Den här teatern byggdes som en demokratisk folkteater, dit alla skulle kunna gå och som inte skulle kosta så mycket. Det byggdes t ex inga speciella loger (utom ett par precis vid scenen, som ofta används för personalen eller för teknik). Den här logen på bästa plats tillkom senare. Det var Hitler som lät bygga den för att slippa sitta bredvid vanligt folk.



Hur som helst: Det var Giovanna d´Arco av Verdi som uppfördes (sånger på italienska, tal på tyska) efter Schillers roman. Det blir ingen lång recension här. Gärtnerplatz har alltid hög musikalisk klass, men den här operan tror jag nog inte hör till mina favoriter. Jag vill hellre ha roligt på teatern. Jeanne d´Arc är ju tragisk. F ö har jag svårt att föreställa mig att just den här skulle kunna visas i Sverige, för den handlade mycket om religion. Var det verkligen Gud som hade utsett Jeanne eller var det hennes ego som låg bakom?

.