söndag 16 maj 2010

Lax och lamm och blåbär

.

Nu tar vi lammsoppan först, fast det inte finns någon bild på den. Först blötlagde jag vita bönor. På morgonen fick de koka med två lökar och ett par nejlikor i 20 minuter på spisen och sen hela förmiddagen i kylväskan, inpackade i handdukar och tidningar. Samtidigt kokade jag soppkött från lamm i tryckkokaren i 40 minuter, så att det skulle lossa ordentligt från benen. Sen fräste jag lök och vitlök och lite diverse soppgrönsaker, hällde över en burk krossade tomater, smaksatte med tomatpuré och lite kryddor och blandade i de kokta lammbitarna utan ben och lite bönor, samt spädde med lammspad. Det var faktiskt väldigt gott.


Det här är mycket lättlagat och läckert. Laxbitarna ugnsteks i form med lite olivolja - det blir mycket godare än att grilla. Jag hade bottnat med tunt skivad squash, men den blev lite väl mycket stekt. Sen plockade jag lite ängssyra i trädgården, som har växt upp igen efter nerklippningen vid kampen mot de metallglänsande skalbaggarna som var där och mumsade häromveckan. Ängssyran hackade jag och blandade med hackade hårdkokta ägg. När jag smakade av hade detta den förväntade syrliga smaken, men konstigt nog var syran borta senare vid serveringen. Det verkar som om äggen hade neutraliserat smaken.



Nytt tema: blåbärsriset i skogen har också kommit igång och ser väldigt mysigt och lockande ut. Undrar om jag får några blåbär i år, eller om mina två konkurrenter tar rubbet som förra året. (De tar inte hallonen, för de har hallonbuskar i trädgården - alltid något!)

.