tisdag 25 maj 2010

Lyxig tårta nummer 1

.

Massor av svenska bloggerskor sysselsätter sig med att baka extremt tjusiga tårtor. Det är visst en stor trend i Sverige, som jag tänkte hoppa på. Nu till pingst skulle det väl vara värt ett försök. För all del, det mesta gick ganska bra. Egentligen var det bara dekorationen som blev en flop. Å andra sidan är visst dekorationen det viktigaste i de här kretsarna, så vi hoppas att inga proffs råkar se min blogg.



En sån här tårta består av tårtbottnar, fyllningar (minst två), spackling, lock och dekoration. I det här fallet började jag med förberedelserna för locket, för det ska vila minst ett dygn. Tårtbottnarna var redan bakade och låg i frysen. Den understa fyllningen bestod av

Hallonfromage:

200 g skogshallon fick koka upp och passeras i sil.
1 dl florsocker tillsattes.
Motsvarande 4 blad gelatin, uppblötta, upplöstes i den fortfarande varma hallon-sockerblandningen.
100 g färskost (typ Philadelphia) blandades i.
2 dl grädde vispades och blandades i. Allt fick stelna ett tag i kylskåp.

Den andra fyllningen bestod av

Chokladgrädde:

1 dl florsocker och
1 dl kakao blandades med 3 dl grädde och fick stå 30 minuter i kylen innan den vispades och blandades med motsvarande 2 blad gelatin (obs att det är lite lurigt att blanda gelatin och kall kräm - man får blanda krämen skedvis i gelatinet och röra ordentligt - och inte göra tvärtom fast det ofta står så i recept). Fast i det receptet jag hittade på internet stod det ingenting om gelatin; det tog jag till p g a lägre fetthalt i tysk grädde - då sjunker den gärna efter en dag.

Efter att tårtan blivit fylld fick den stå i kylskåpet så att fyllningarna skulle vara ordentligt stela.

Sedan skulle tårtan spacklas. Det behövs tydligen för att locket inte ska svettas. Proffsen använder sig av lock, antingen av sockerpasta eller Marshmallows-Fondant (MMF). Sockerpasta ska visst vara bäst för dekorationerna, men p g a att det inte finns någon vit sirap att köpa här, tog jag till MMF, som det visserligen tog några veckor att hitta ingredienserna till i affärerna, men ändå. Men först spacklingen alltså:

Mjölksmörkräm

Smörkräm finns i en massa varianter. Den här är blandad med kondensmjölk. De svenska recepten angav ingen fetthalt, så jag tog 10%-ig. En förpackning vägde 340 g och då behövdes 385 g osaltat smör  - fick räkna om proportionerna. Smöret skulle vara rumstempererat innan det blandades med kondensmjölken.

Tårtan ska spacklas så att alla skrynklor och skavanker utslätas, gärna så att den blir lite toppig på mitten. Fyllningarna på kanten ska också täckas så att de inte kommer i kontakt med ytan. Den här tårtan är 24 cm i diameter och det var gott om smörkräm. Mängden fyllning var också lagom, och jag utgår från att den även hade räckt till en tårta på 26 cm.

Sen MMF:

Det är en ganska kladdig angelägenhet vid knådning och utbakning.

200 g marshmallows skärs i småbitar och smälts i vattenbad med 2 msk vatten i en skål som har blivit smord med lite fett (t ex kokosfett). Rör smeten jämn och tillsätt 1 msk olja.

Sen smörjer man antingen en skål med fett eller en vaxduk på bakbordet, mäter upp 400-500 g florsocker och häller smeten i sockret. Händerna måste också oljas och sen ska MMF knådas ordentligt. Den ska plastas in (i en smord påse) och stå över natten i rumstemperatur.

Vid utbakningen ska underlag, händer och kavel fettas in. Det gick ganska bra att göra locket, efter ett par kavlingsförsök. Dekorationen hade jag inte riktigt planerat. Först tänkte jag blanda lite hallonsaft i MMF eller kristyr, men sen såg jag att det varnades för blöt färg. Den tyska karamellfärgen är inte så blöt så den svenska, så då tog jag den. Naturligtvis var den gröna färgen slut (av prinsesstårteskäl) annars hade jag gjort lite gröna blad, och jag tänkte att det kanske fanns tillräckligt av den blåa, resp. gula för att göra en flagga. Men det var det inte, utan den blåa MMFen blev för ljus. Då funderade jag på något sjömotiv eller kanske blå och vita blommor. Men vad som hände var att under allt kladdande, så hade jag smort in händer, vaxduk och kavel med så mycket olja att MMFen hade blivit för lös. Så jag ringlade lite blå MMF runt botten för att dölja ev. ojämnheter där locket slutade och lite mer ringlande över tårtan.

Nästa gång ska jag försöka med sockerpasta (köpa vit sirap i Sverige på semestern) och se hur det blir. De riktiga entusiasterna köper ju en massa färdiga pastor och specialprylar importerade från USA, men jag är nog inte så mycket för att investera mängder av pengar i tårtor.

I skrivande ögonblick har inte tårtan testats, men jag utgår från att den är okej, för fyllningarna är goda. Det enda skulle vara om smörkrämen känns för fet, men det finns liksom inga alternativ om man ska göra såna här tårtor. Ja, och sen är ju frågan om marshmallowslocket är lite för godisaktigt. Det får vi se.

.