lördag 8 maj 2010

Valborg och första maj

.

Vi firade också svensk valborg och kungens födelsedag.


Men kungen var inte med, så vi i föreningen sjöng för hans porträtt.


På dansskolans majfest vann jag första priset i frågesporten om majstänger. Jag svarade rätt på båda frågorna och vann sen utlottningen! Det är en enziansnaps i lerkrus, som nu står i källaren och troligen kommer att bli bortskänkt vid lämpligt tillfälle. Trots att lerkruset är så fint, är det inte så lätt att hitta någon återanvändning för det. Tyvärr. 




Till första maj ska man göra en majbowle med myskmadra, men jag gjorde bara ett litet försök med över natten slakad myskmadra som jag doppade en halvtimme i lite vitt vin.




Det skulle ju ske innan den slog ut i blom, så det fanns inte många stjälkar kvar. Fast man bör ju veta att det är myskmadra i för att känna smaken. Om det hade varit en hel flaska vin, plus en flaska champagne plus apelsiner och allt möjligt, så hade det nog varit omöjligt att känna myskmadresmaken. Nu blev det bara en liten provsats i en syltburk.

Måste nog korrigera. Efter provsmakningen stod burken kvar i kylskåpet i flera dagar. Därefter var smaken av myskmadra mycket starkare, så det är väl så man ska göra om man göra majbowle. Man kan också göra den på äpplejuice tror jag och så kan man reda den med potatismjöl till saftkräm.

.