onsdag 2 juni 2010

Klassisk ljummen potatissallad

.

Klassisk på sina håll i Tyskland, alltså. I en trevlig tidskrift, Landlust, presenterades nyligen 8 olika sorters potatissallad och nu har jag testat det första receptet. I vanliga fall gör jag potatissallad med vanlig vinägrett, men den här salladen är också väldigt god:


Nedanstående recept är en hel sats för 4 personer, men jag gjorde hälften, vilket blev två stora portioner, som serverades med Bratwurst (den färska varianten, inte den som håller sig flera veckor i kylskåpet).

1 kg potatis (som enligt konstens regler ska kokas med skalen på och sen skalas, men sånt har jag slutat med - numera råskalar jag alltid potatis, för jag tycker inte om att kladd och brända fingrar). Potatisen ska kokas och därefter kan man hälla av vattnet i en annan kastrull och använda det som vattenbad. Skiva potatisen och lägg den i en skål över vattenbadet. Häll över
125 ml het köttbuljong och
5 msk vinäger (eller kanske 4 msk - jag hade i 2 msk i den halva satsen, eftersom vinägerflaskan tog slut och sen glömde jag hämta en till ur källaren).
1 lök finhackas och blandas med potatisen över vattenbadet. För den halva satsen blandade jag i hälften av löken rå och resten stekte jag med (hälften av)
125 g skinktärningar. Den enda olja som behövs till potatissalladen är den som ev. behövs vid stekning.
Blanda detta i salladen och låt den dra över det sjudande potatisvattnet i 20 minuter.
Smaka av med 1 krm socker och kanske lite salt och peppar. Blanda i ordentligt med klippt/hackad gräslök och persilja och servera genast.

Nackdelen med det här receptet är att man inte kan göra potatissalladen i god tid och ställa in den i kylskåpet, men annars kan jag rekommendera det.

.