tisdag 1 juni 2010

Örtpyramiden

.
Så har grönt har det blivit i trädgården. Inte undra på med så mycket nederbörd...


Längst bak ser man ängssyran, som nu har börjat blomma. Över örtpyramiden växer den fleråriga kyndeln (Bergbohnenkraut), som är väldigt vacker, men lätt tar över. Den sägs också ha mindre smak än den vanliga kyndeln. Inte för att vi gör åt med så mycket. Till vänster växer ruccolan. En ännu större ruccola har rotat sig mellan komposten och staketet. F ö sår ruccolan gärna ut sig och måste rensas bort om man inte vill ha stora risiga ruccolabuskar i hela trädgården. Det är timjan som kryper upp över stenarna. Jag har sått timjan lite överallt som marktäckare, men även den försöker ta sig in dit den inte ska. Till höger bakom citronmelissen sticker stevian fram. Den får bara vara ute på sommaren. Framför melissen tror jag nog att det växer vanlig kyndel. Egentligen är den ettårig, så den har kanske grott ur fröna från förrförra årets kyndel.



Örtpyramiden ur en annan vinkel. Pimpinellan har blivit stor igen och kommer snart att blomma. Längst ner till vänster månadssmultron. Annars är det skogssmultron som gäller i den här trädgården, som tillsammans med timjan och lite annat täcker marken. Till höger en liten nyköpt oregano, en kruka med rosmarin som har fått komma ut igen och så ser man lite blommande gräslök precis vid fågelnäbben. Gräslöken växer också som ogräs överallt, men det gör ju ingenting. 



Daggkåpan har jag fått av min svärmor, men den är nästan för stor för den här lilla trädgården. Jag har fått klippa lite grann på ena sidan för att den inte ska dölja dragonen. Snart blommar den f ö och det är förstås en vacker syn.



Så väldigt mycket plats för grönsaker finns ju inte. Här har jag planterat rädisor i små krukor och ställt dem i en blomlåda.

.