lördag 24 juli 2010

Bakverk

.
Det kom ett önskemål på en kaka till kyrkans försäljning häromveckan. Problemet var främst den enorma hettan som innebar att det måste bli en mycket enkel kaka. Dessutom skulle den inte ta någon plats, för jag planerade cykeltransport p g a befarat trafikkaos när grannbyn stängde av flera gator. Den första kakan var visserligen god, men den blev ganska geggig. Jag kan inte rekommendera receptet, men däremot smaksätt-ningen. Så sen slängde jag ihop en vanlig formkaka med tosca ovanpå.


Äpple med lavendelblommor - trevlig smakkombination!

Däremot blev aprikoskakan ur Landlust väldigt lyckad. Deras recept brukar fungera. Och den var till oss, inte till kyrkan.



Ugnstemperatur 180 grader.
Vispa 250 g mjukt (osaltat) smör med 200 g socker och så småningom 6 ägg, ett i taget. Tillsätt 4 cl mandellikör eller grädde och fortsätt vispa ett tag. Blanda 250 dinkel- eller bovetemjöl (jag tog dinkel), 250 g malda mandlar, 1 msk bakpulver och 1 krm salt. Rör ner detta i smeten. Fyll en långpanna (smörad eller med bakplåtspapper) med smeten och bred ut den. Baka den 10-12 minuter.

Tvätta, halvera och kärna ur 1,2 kg färska aprikoser och lägg dem tätt på den lätt gräddade kakan. Låt den bli färdiggräddad, ca 35-40 minuter. Värm upp några matskedar ljus gelé (aprikos- t ex, men jag använde fläder-), pensla över den och strö över lite flagad mandel.

Nästa projekt är muffins, återigen till kyrkan, som ska ha ekumenisk fest. Och sen får de lugna sig med sina kakönskningar till hösten, för sen börjar sommarlovet.

.