torsdag 15 juli 2010

Fläderblomsskörd

.
Veckan efter midsommar var jag ute och skördade fläderblommor i skogen. Det finns hur mycket som helst, men i år nöjer jag mig med fläderbloms-gelé och fläderblomssaft.


Fläderblomsgelé är hur lätt som helst att göra. Jag körde femdubbel sats när jag ändå höll på. För en sats behöver man 15-20 vackra blomklasar som man buntar ihop 5 och 5 eller så. Sen ställer man dem ett dygn uppochner i en vid skål med 7,5 dl klar äpplejuice. Sedan silar man av blommorna och kokar saften med ett kilo syltsocker. I alla fall gör jag det så, eftersom jag använder tyskt syltsocker. Proportionerna kanske är lite annorlunda med svenskt syltsocker. Men det går inte att koka flera satser samtidigt, utan man måste köra en sats i taget, diska ur kastrullen och sen koka nästa sats.

Man ska ju alltid ha rena burkar som dessutom ska vara heta, och ofta blir det ett väldigt blaskande med hett vatten samtidigt som sylten är färdig. Jag brukar ställa in burkarna (locken får ligga bredvid på plåten) på en handduk i ugnen. Sen sätter jag på 110 grader och när ugnen är varm får de stå där en halvtimme. Sedan är de steriliserade och håller sig heta med stängd lucka en bra stund medan jag kokar sylt.


Resultatet.

Sen var jag ute en sväng i skogen några dagar senare och plockade lite till saft:



Det här är också dubbel sats, bortsett från vattenmängden, som inte är fördubblad, eftersom burken inte är tillräckligt stor. Men då blir saften bara ännu mer koncentrerad, så det gör ingenting.

2 x 20 fläderblomsklasar
2 x 2 skivade, tvättade biocitroner
2 x 3/4 kg socker
2 x 50 g citronsyra (250 ml)

varvas och så häller man på 2 x 2 l kokande vatten om det får plats. Ska stå (helst svalt, men det är nog inte så noga, för här var det tropiska temperaturer i köket) 5 dagar. Det viktigaste är att röra om flera gånger om dagen, så att inte det översta lagret möglar, vilket hände grannen.

.