fredag 16 juli 2010

Gulaktig mat

.


Det var dags för en liten obazda igen. Man tager en camembert på 250 g, ungefär hälften så mycket crème fraiche eller färskost (typ Philadelphia) och ca 50 g smör och blandar detta. Tillsätt 3 tsk paprikapulver och 1 tsk kummin. Detta är numera mitt bästa recept på obazda. Egentligen ska det vara hackad lök i och det är väl okej om man äter upp allt på en gång, men obazdan smakar lite väl penetrant dagen efter. Det sägs att man kan förvälla den hackade löken, men varför inte bara servera skivad lök till obazdan? Man kan blanda i lite öl i obazdan, men jag tycker inte att det behövs. 

Nästa gula maträtt var en lammgryta med kålrot och palsternacka som jag tog med från stugan när jag tömde kylskåpet sista dagen på semestern. De är så exotiska grönsaker här, så det var synd att slänga dem på dass-komposten vid avresan. Soppköttet av lamm hade jag i frysen.



Minns inte receptet nu, men jo, en påse kokta vita bönor från frysen åkte också i. Och tomatpuré.

.