söndag 25 juli 2010

Krusbär och matjes

.
Skörden av krusbär är avslutad, och det blev ungefär dubbel så mycket som på bilden.


Det här är svensk matjes. I alla fall smakar den så.



Tysk och holländsk matjes görs på icke-könsmogen sill, som saltas och sen för det mesta säljs inlagd i olja. Svensk matjes är dito sill som konserveras i en salt-sockerlag med kryddor. Nu har jag gjort försöket att förvandla tysk oljematjes till svensk kryddmatjes och försöket föll väl ut. Det går säkert att använda sig av ursaltat sill också för den här smaksätt-ningen, fast i o m att det finns gott om svensk matjes i Sverige, så kanske det är lite onödigt, men här kommer receptet i alla fall:

Ca 700 g matjesfiléer i olja torkas av med hushållspapper och läggs ett dygn i en blandning av 1/2 liter vatten och 1/2 dl ättiksessens (24%).

Blanda 30 ml salt, 275 ml socker, 1 tsk krossad kryddpeppar, 1 tsk kanel, 1 tsk mald nejlika, 1 tsk krossad svartpeppar, 1 tsk sandelträ (har en ur-gammal burk som jag köpte på svenskt apotek en gång, men jag tror inte att sandelträ blir dåligt), 1 tsk oregano (ja, det står spansk humla i alla recept, men det är faktiskt samma sak som oregano har jag googlat mig fram till) och 1 krm mald ingefära. Varva sedan blandningen med den avdroppade sillen och lagerblad och låt dra i kylskåp några dagar. 

.