söndag 18 juli 2010

Nya prylar i köket testas

.
Min svärmor hade två lergrytor, som hon aldrig använde, så jag frågade om jag kunde få den ena, och då fick jag båda! I Ica-kuriren hittade jag ett kycklingsrecept med salviasmör som lät gott, så det fick bli debuten. Det ser kanske inte så gott ut, men det var det.


Sen har jag varit frustrerad över min dåliga handdrivna köttkvarn som inte står still när man vevar på den. Dessutom har den inget korvhorn. På Lidl fanns det faktiskt elektriska köttkvarnar häromveckan, så då köpte jag en, och provade den förstås för att kolla att den fungerade. Det är väl något för varmt att börja med korvstoppning just nu, men lite köttfärs är alltid bra att ha.



Jag körde köttet två gånger i maskinen, bara för att se hur fint det skulle bli och det gick hur bra som helst. Det blev köttfärslimpa i ugn. Sen hade jag köpt med mig en påse kebabkrydda från ÖoB, eftersom sonen är så galen i den smaken. Den innhåller bara kryddor, ingen glutamat eller annat. Kebabkryddan blandade jag med lite yoghurt, kokte ris till och gjorde en melonsallad med dragonblad från trädgården.

.