måndag 30 augusti 2010

Strudel med skinka, ost och grönsaker

.
Jag vågade mig inte på att göra degen själv, fast jag hade ett recept. Den ska vara lövtunn och är svår att få till. Men det finns strudeldeg att köpa i en del affärer. Den är inte helt olik filodeg, så det kanske går att använda också.

Skala och hacka 200 g lök, skär 200 g kokt skinka i små tärningar och stek på svag värme i lite fett. Jag tog dock en purjolök istället för gul lök, och uteslöt den färska löken senare i receptet. All vätska ska avdunsta. Tvätta en brokkoli och bryt sönder blomdelen i småbitar. Koka den nästan mjuk i saltat vatten. Häll av vattnet och lägg genast brokkolin i riktigt kallt vatten för att den ska behålla färgen. Torka sedan av den mycket noga på handdukar så all vätska är borta. Skär (ev) en färsk lök i småbitar. Blanda allt med 200 g riven bergsost (t ex gruyère), 2 msk persilja, 4 msk sur grädde, salt, peppar och muskot. (Fast jag glömde grädden och persiljan.)


Degen breds ut och penslas med smält smör. Lägg på fyllningen. Så här kan man förstås också göra, men sen kom jag på att man egentligen brer fyllningen över hela degen, som med fyllningen till kanelbullar och sedan rullar. Det blir nästa gång. Men man viker upp kortändarna över fyllningen innan man rullar, så den inte rinner ut.



Pensla rullarna med smält smör före, under och efter gräddningen i 200 grader, på nedre falsen. Tid: ca 35 minuter. Det passar bra med tomatsås till.

.