måndag 20 september 2010

Äpplekaka med blodkorv

.
Jag har köpt en ny kokbok av en fransk kock, eller möjligen pajexpert. I varje fall handlar det mest om olika pajer, och såna bakverk som fransmän gillar. Här har jag invigt boken med ett väldigt exotiskt recept. Det var förstås för att använda den boudin rouge som jag gjorde häromveckan.


Först bakar man pajskalet helt färdigt, bottnar med karamelliserad lök (stekt i mycket smör och socker 20 minuter), sedan placerar man bitar av den uppvärmda korven (helst stående, men balansen var inte perfekt) på löken och fördelar äpplebitar, som också stekts ett tag i mycket smör och socker, däremellan. Jo, det är gott. Helt klart bättre än blodpudding.

Och till förrätt blev det pumpasoppa. Det låg ett recept i affären, som jag tog med.

500 g pumpa i bitar steks med en finhackad lök i smör. Häll på köttbuljong och låt koka en kvart. Mixa. Blanda i 125 ml grädde och 100 g crème fraiche, smaka av med lite vinäger (jag hade en väldigt lyxig sort med fikon i som jag fick i julklapp), salt och peppar. Sen brukar man här i alperna hälla över lite pumpakärnsolja. 



Mera blev det inte över när sonen hade tagit flera portioner förrättssoppa.

.