måndag 20 september 2010

Blekinges nya landskapsrätt

.
Receptet låter lite komplicerat. Jag har en stark misstanke om att den här boken inte är tänkt som praktisk kokbok utan som matporr, som man säger. Fast egentligen är det inte så svårt. Man ska bara tänka på att göra allt lite i förväg. Jag satte igång direkt efter frukost på söndagen, cyklade sedan iväg till kyrkan och sen var maten färdig på ett kick. Senapsmarinerad sill/strömming finns det också i Vår Kokbok (här skulle man hälla på vispgrädde och sen hälla av den igen, men det går säkert bra med en mindre slösaktig variant). Den stektes sedan i rågmjöl, blandat med skorpmjöl (för att det ska vara bökigare kanske).


Gurksalladen byggde på en snabbinlagd variant (jag tror att det var ett bra grepp, för gurkskivorna var fasta efter inläggningen, inte så slabbiga som när man bara saltar dem). Sen häller man av spadet och blandar med fet yoghurt, fast jag tog sur grädde med samma fetthalt (10%) och persilja.



Potatissalladen hade jag tänkt skippa, för den innehöll ingredienser som knippmorötter och bebyspenat, men sen gjorde jag en variant, som i stort sett stämde med receptet. Jag kokade småpotatis och morotsbitar och hällde över en 1/2 dl olivolja och saften av en halv citron, saltade och pepprade innan jag åkte hemifrån. Efter gudstjänsten lade jag över grönsakerna i en kall salladsskål, blandade i några skivade rädisor och lite hackad rödlök samt gräslök. Det blev en god och färggrann sallad.


.