tisdag 28 september 2010

Surkål på traditionellt sätt

.
Så här års säljs 10-kg-säckar med kål (och annat) för ett par euro. Den här gången köpte jag bara vitkål. Syrad rödkål är inte alls så gott, fast å andra sidan funderar jag på att köpa en säck och göra vanlig julrödkål av. Men 10 kg är väldigt mycket. I min surkålskruka får det bara plats ca 8 kg. Sen har jag dessutom gjort en sats kumminkål ur Vår Kokbok, som jag ska frysa in, och så ligger det ett kålhuvud kvar ute på trappan, som det kanske blir kåldolmar av.


Ingredienserna: vitkål, äpplen, havssalt, lagerblad, enbär och kummin.


Stort rivjärn och en stor plastbunke, stadigt förankrade i diskbänken. Det gäller att akta fingertopparna.



Sen stampas surkålen (eller trycks ner)  med en trästamp direkt i jäskrukan och de tunga stenarna läggs på under locket. Ska stå i rumstemperatur ett par dagar tills jäsningen kommer igång, och sen hamnar krukan i källaren. Efter ett tag kommer jag att flytta över surkålen i mindre burkar (med lite pepparrot överst - förbättrar hållbarheten) och ställa burkarna mellan plastmattor och styroporrester utanför källarfönstren. Hittills har det alltid fungerat perfekt.

.