måndag 25 oktober 2010

Skörd av kvitten samt surkålsomfyllning

.

I slutet av oktober kan skörden av kvitten börja, men eventuellt går det att vänta ett tag. Beslutet underlättades av att hälften av alla frukterna blåste ner häromdagen.


Det blev ju inte en så väldigt stor skörd första året, men jag gjorde som stjärnkocken skrev i tidningen, kokade de grovt hackade frukterna i 1/8 l vin och 1/4 l vatten och lät moset droppa av. Speciellt mycket saft blev det inte förstås. Till en början har jag fryst in saft och mos för sig medan jag funderar på om det ska bli sylt eller bröd (snarare marmeladgodis, enligt "bröd"recepten) av moset. Jag tror nog att jag kommer att använda saftslurken till ett recept på löksoppa som jag hittade i reklamen för hälsokost.

I bakgrunden de allra sista tomaterna som ska eftermogna i köket.


Sen fyllde jag om surkålen i mindre burkar och ställde ut dem  (med frostskydd) utanför källarfönstret.

.