tisdag 30 november 2010

En deg - flera sorter

.


Hur skulle det vara att baka på ett rationellt och kreativt sätt, tänkte jag, och gjorde en mördeg med äggula som delades upp i 2 delar smaksatt med vanilj, 2 med kakao, 1 med citronsaft och 1 med kardemumma. Jag hade nämligen köpt en förpackning tyska kakformar, som jag kände att jag ville använda (fast inte till pepparkakor förstås; de ska ha svensk form). Kardemummaänglarna penslades före gräddning med äggvita och beströddes med mandel och brunt socker, citronklockorna garnerades efter gräddning med kristyr och strössel, en del av chokladdegen och en del av vaniljdegen kavlades ut och lades på varandra, rullades ihop och skars i tunna skivor. Ytterligare en del chokladdeg bakades ut till stora och små stjärnor, som ihopsattes efter gräddning med fläderblomsgelé och garnerades med kristyr och en s k kaffeböna. Resten av vaniljdegen tog jag ut med en form utan hål och en med. De med hål penslades före gräddning med äggvita och beströddes med pärlsocker, därefter sattes kakorna ihop med fläderbärsgelé.

De blev allihopa goda, men till skillnad mot tyska tjusiga kakor av liknande sort (fast inte så goda), som brukar blandas vilt i en cellofanpåse, blev de väldigt ömtåliga för stötar. Det finns också mycket goda tyska kakor, men de är då också mera komplicerade att göra. Väldigt komplicerade, faktiskt. Så man får nog prioritera arbetsinsats, smak och stötkänslighet.